انجمن علمی دانشجویی مکانی است برای تمرین داوطلبانه فعالیتهای علمی در قالب کار گروهی دانشجویان با اهداف علمی و تخصصی گرد هم میآیند و با فعالیت در انجمنهای علمی ضمن ترویج و تعمیق فضای علمی در دانشگاهها، زمینه رشد خود را نیز فراهم میآورند. انجمن علمی ضمن آن که امکانی است برای تعمیق و ترویج علم در فضای دانشگاه، فرصتی برای پیادهسازی آموختهها و مشاهده نتایج آن در عمل نیز هست. بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که دانشجوی فعال در انجمنهای علمی را فردی بدانیم که بهمراتب نسبت به همکلاسیهای خود توانمندتر و باتجربهتر است؛ توانمندیهایی از جمله: مهارت کارگروهی، مهارت تبدیل ایده به عمل، مهارت ارتباط، مهارت مدیریت و اجرا، مهارت تامین هزینههای مالی، مهارت هماندیشی، آزاداندیشی و تفکر انتقادی و چنین توانمندیها و مهارتهایی است که خروجی دانشگاهها را در عمل شایستهتر و توانمندتر میسازد.
خـلاصه مـراحـل فعـالیت انجمـن های علمـی دانشجـویـی
1 – تشکیل اولین جلسه شورای مرکزی انجمن علمی و تعیین دبیر انجمن علمی
2– تعیین ساعات حضور هفتگی در دفتر انجمن های علمی موسسه
3 – تهیه یا دریافت آرم مخصوص انجمن
4 – تنظیم اساسنامه
5 – عضو گیری
6 – تعیین دبیر شورای دبیران انجمن های علمی
1 : پس از تأیید انتخابات و اعضاء شورای مرکزی از حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی موسسه ، اعضاء منتخب با هماهنگی مدیر محترم گروه آموزشی و تأیید ایشان ، بلافاصله با تشکیل اولین جلسه و با حضور کلیه اعضاء ، دبیرانجمن را یا با توافق اعضاء و یا عضو دارای بالاترین آراء در انتخابات انجمن علمی، انتخاب می نمایند. در این جلسه بنا بر استعداد و توانایی اعضاء منتخب وظایف کلیه اعضاء اعم از مسئولیت مالی ، انفورماتیک ، علوم ارتباطات ، گرافیک و تشکیل کلاس ها و کارگاه ها ، برگزاری بازدید ها و … ( در حوزه مرتبط انجمن علمی ) تعیین شده و طی نامه ای رسمی به عنوان اولین صورتجلسه انجمن علمی گروه به همراه شماره تماس دبیر انجمن و اعضاء منتخب به حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی موسسه ارائه می گردد.
2 : دبیران انجمن های علمی ضمن تعامل با سایر دبیران برنامه زمانبندی جلسات هفتگی یا ماهانه با حضور کلیه اعضاء در دفتر انجمن های علمی موسسه را تعیین و به حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی ارائه می دهند.
3 : در صورتی که آرم و مهر انجمن علمی از سال های قبل در موسسه موجود باشد، دبیر انجمن مسئول دریافت فایل آرم و مهر آن انجمن و سایر اقلام مربوطه تا پایان دوره یکساله فعالیت گروه بوده و ملزم به تحویل آنها در انتهای بازه فعالیتی گروه می باشد . در صورت تشکیل انجمن علمی جدید ، دبیر انجمن با همکاری گروه خود اقدام به طراحی آرم و درخواست ساخت مهر آن انجمن از حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی موسسه می نماید .
4 : تهیه و تنظیم کلیات برنامه های مد نظر در سال پیش رو ( تنظیم اساسنامه) با توجه به بودجه اختصاص یافته مطابق ماده 7 آیین نامه تأسیس و فعالیت انجمن های علمی ( بارگذاری شده در وب سایت موسسه احرار ) و ارائه مکتوب آن به حوزه دانشجویـی و فرهنگی موسسه تا حداکثر یک ماه پس از تشکیل انجمن علمی .
مصادیق فعاليت هاي علمي :
- فعاليت آموزشي : کارگاه ها، کلاس ها و دوره هاي آموزشي علمي و تخصصي
- رويداد علمي : مسابقه، جشنواره، کنفرانس، نشست، سمينار، نمايشگاه، بزرگداشت، گردهمايي علمي وتخصصي
- توليد و نشر محتواي علمي : نشريه ، کتاب، صفحات مجازي ، نرم افزار، فيلم ، مولتي مديا ، تابلو يا برد ، مدياي علمي و تخصصي
- فعاليت پژوهشي : تحقيق ، مطالعه و پژوهش
- کارآفريني : تـرويـج و حمايت از کارآفريني
- خلاقيت علمي : اختـراع ، ابتـکار ، نـوآوري ، نـوآفريني
- گفت وگوي علمي و تخصصي : هم انديشي ، مباحثه ، گفت وگو ، کرسي آزادانديشي ، مناظره ، بحث و تبادل نظر ، سخنراني ، ميزگرد ، نقد و نظر ، حلقه فکري
- ارتباطات و همکاري هاي علمي : جلسه ، بازديد و همکاري مشترک با مراکز و مجموعه هاي علمي ،خدماتي ، صنعتي ، حرفه اي يا تخصصي ملي يا بين المللي و ارتباط با دانش آموختگان
5 : انجمن علمی می تواند بنا به درخواست دانشجویان آن رشته و گروه در مقاطع مختلف در دفتر مخصوص آن انجمن ، عضو گیری نماید و در مواقع مورد نیاز از همکاری آنها بهره گیرد .
6 : دبیران انجمن های علمی موسسه موظّفند یکی از دبیران انجمن های علمی را با توافق خود و یا با رأی گیری به عنوان دبیرشورای دبیران موسسه به حوزه دانشجویی و فرهنگی جهت شرکت در شورای فرهنگی موسسه در مواقع مورد نیاز اعلام نمایند .
تبصره : انجمن ها و اتحاديه ها مجاز به اطلاع رساني کليه فعاليت هاي داراي مجوز خود هستند .